Vis meningsmålingsresultat: Hvilke chassier skal være tillatt i "Retro"?

Velgere
25. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • Listen som står nå.

14 56.00%
  • Kun HPI Cup Racer og RR-01

11 44.00%
Side 1 av 15 1234567891011 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 146
    Fabiz sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Ski
    Alder
    19
    Meldinger
    8,517
    Takk!
    20
    Downloads
    0
    Uploads
    0

Ny løpsklasse i 2010 i regi av RCDCN - "Retro"

Det har vært litt snakk om en ny løpsklasse i 2010 i regi av RCDCN.

Jeg kan nå "avsløre" denne løpsklassen etter litt prat med sponsorer osv.

Løpsklassen vil bli kalt "Retro" og er i og for seg ikke i drifting, men time attack.

MERK: Reglementet er fortsatt under arbeid, og RCDCN tillater seg å endre reglementet når som helst. Reglementet vil være 100% klart innen 01.04.10. Teksten under er kun ment som pekepinn.

Reglement Retro

Følgende Chassis er tillatt:

ABC Hobby:
    Genetic

Tamiya:
    TT01-serien
    TA0x-serien, også IFS. (IKKE TRF og andre "grom"-utgaver)
    TB0x-serien, også IFS. (IKKE Evo!)
    DF03RA
    TL01

HPI:
    Sprint-serien
    RS4 mini-serien
    Cup Racer-serien
    E10-serien

Losi:
    Street Weapon
    XXX-S-serien inkl. Drift-R.

Kyosho:
    TF-5 RTR
    Fazer EP

Traxxas:
    4-Tec

Retro Racing:
    RR-01

Team Associated:
    TC3 og TC4 Team

Andre biler kan også bli godkjent. Ta kontakt med Fabiz for spørsmål.

Motorbegrensning:

Sensorløst: 9T/4500kV
    Sensor: 13.5T/3500kV
    Børste: 19T

ESC er valgfritt.

Dekk og felg:

Felger er for det meste valgfritt. Det eneste som ikke tillates er såkalte diskfelger som brukes i Racing. “Platefelger” med mønster eller detaljer i, for eksempel Old School-felger, er tillatt. Ellers SKAL felgene ha eiker, hull, eller lignende.

Dekk er valgfritt, men skal brukes med innlegg som følger med dekkene. Kjøper man dekk uten innlegg skal man bruke innlegg fra samme fabrikant som er ment for bruk med dekkene. Racingslicks fra Sorex, Much More, RP osv. er ikke tillatt!

Dekkvarmere og dekksmøring er forbudt å bruke.

Karosseri:

Karosserier er fritt, men det SKAL se skalariktig ut. Karosseriet skal ha de samme formene som bilen har i virkeligheten, og det kreves at karosseriet ikke er klippet mer enn de oppmerkede linjene. Det er fullt lovlig å lage skjørt, lepper og frontspoilere, men alle støtfangere og kanaler skal være hele. Karosseriet skal også gå over hjulene. Hjulene skal IKKE stikke utenfor karosseriet til enhver tid.

Karosseriet skal ha sin opprinnelige vinge eller tilsvarende, evt. Uten vinge. Racingvinger som ikke ser skalariktige ut er IKKE tillatt.

Alt annet av lyskit, taukroker, intercoolere, veltebur etc. er tillatt såfremt det ikke er til skade for andre biler. Alt skal festes ordentlig. Ingen løse deler er tillatt.

Karosseriet skal være en bil som er serieprodusert og intensjonen har vært gatebruk. Bilen skal ha vært satt i produksjon før 1985, dispensasjoner kan gis.

Oppgraderinger:

Oppgraderinger eller såkalte “hop-ups” er tillatt på bilene. Per dags dato er alle oppgraderinger tillatt. En bil blir sjelden veldig mye bedre med oppgraderinger, men mange vil ha en bil som ser pen ut.

Batterier:

Batterier er fritt så lenge det er NiMh eller LiPO. NiCd-celler er blitt forbudt, så det er ikke tillatt å kjøre med. LiPO skal under enhver omstendighet være Hardcase(HC) og kassen skal ikke ha skader som følge av slag eller lignende. Riper osv. er forståelig at forekommer, så det er lov. Alle LiPO-pakker som skal brukes skal sjekkes i teknisk og merkes under ethvert løp. Dette er kun for sikkerhets skyld. NiMH-celler er fritt, så lenge krympestrømpen rundt cellene er inntakt og intensjonen for cellene er RC-bruk. Kun 7.2V Nixx-celler og 7.4V LiPO-celler er tillatt.

NB! LiPO-batterier vil bli spenningsmålt i teknisk for å sjekke at det ikke er risiko for at noe går galt. Pakker under 5.6 eller over 8.5V vil bli nektet bruk.

Servo:

Fritt.

Radioutstyr:

Fritt, så lenge det er godkjent til bruk i bil. Det vil si 27mhz, 40mhz og 2.4Ghz. Det er krav til å ha minst to sett krystaller ved bruk av mhz-systemer, sånn at man er sikret at ingen krasjer på frekvens.

Generelle regler og informasjon:

Kvalheat vil vare i 5 minutter, og finaler i ti minutter.

Rekkefølgen av biler i feltet vil bli trukket ut som i Porsche Cup på ekte, ved loddtrekning. Dette vil skje i både kval og finaler.

Førstemann over målstreken etter at alle har passert når klokken slår på 5/ti minutter er vinneren av løpet.

Det vil bli kjørt to kvalheat og to finaler. Kvalifiseringsheatene vil gå med flying start ledet av en safety car.

Når safety car leder løpet skal følgende regler følges:
    -Farten skal ikke overskride farten til safety car.
    -Forbikjøringer er ikke tillatt i feltet.
    -Når Safety car kjører i pit skal lederbilen i feltet passere tellesløyfa før man akselererer.

Safety Car vil være godt synlig med diverse lys og farger som skiller seg ut.

Under løpet gjelder disse regler:

-Man skal kjøre rent, og ikke kjøre inn i andre med intensjon.
    -Ved målgang skal alle biler kjøre inn i depoet etter de har passert tellersløyfa ved første mulighet.
    -Man skal ALLTID følge kjøreretningen.

Ved brudd på disse reglene vil man enten få gjennomkjøring i depoet eller få en såkalt stop-and-go.

Bilpåsettere:
    -Førere som ikke skal kjøre skal stå bilpåsettere for påfølgende heat etter de selv har kjørt.

Denne klassen blir en supportklasse, og vil bli kjørt under NM og muligens under de andre rundene også. Det vil IKKE være behov for kjøp av transponder, da vi skal holde denne klassen som en "budget"-klasse. Det vil bli individuell resultatliste og premiering i klassen.

Bilde av bilene:

Du kan finne mer på nettsidene:
    www.retroracing.com
    www.hpieurope.com

Mer info kommer fortløpende, og jeg kan avsløre at det allerede er en del av disse bilene i omløp innenfor miljøet.

Fabiz
    Sist endret av Razer; 17-05-10 kl 13:41
    Smallsize Hobbyland A/S
    Team Losi : Spektrum

thombek sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Lunner
    Alder
    28
    Meldinger
    385
    Takk!
    0
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Akkurat noe sånt jeg håpet på. Blir nok Cup Racer på meg snart.

MatsNorway sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Oslo
    Alder
    26
    Meldinger
    736
    Takk!
    25
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Liker uten tvil karossene tillat/tiltenkt ihvertfall.
    Står ikke noe om at det må være sedan eller slikt, betyr det at Porsche karosser er oki?

Tror dere bør gi forbud mot karosser som gikk/går under supersports bil kategorien, countach f. eks kom på 70 tallet.

Har dere sjekka at 9T sensorless holder følge med 10,5T sensored? Litt skeptisk til det, om tanken er at de skal være de ideele og billigste.

MatsNorway sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Oslo
    Alder
    26
    Meldinger
    736
    Takk!
    25
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Det fins masse tøffe karosserier innen retro sjangeren. I tillegg til de over har du AmCars også fant jeg noen japanske om du kjenner en som bor der.

Fabiz sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Ski
    Alder
    19
    Meldinger
    8,517
    Takk!
    20
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Bra å høre positive tilbakemeldinger. Denne klassen er ment for at man skal ha det GØY, og ikke gå så sykt fort og banke rundetider. Som Razer og jeg har pratet om håper vi dette blir M-Chassi, bare med friere tøyler og litt grommere.

Ja Mats, Porsche er lov, og jeg kommer selv til å kjøre det tenker jeg. Vi kommer ikke til å forby Lamborghini f.eks.

Jobber med spikring av regelverk kontinuerlig. Dette blir MORO!

Fabiz
    Smallsize Hobbyland A/S

snappy79 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    Sola
    Alder
    33
    Meldinger
    662
    Takk!
    7
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Om man skal tillate alle 10,5 BL systemer så blir det jo samme problemet som det er med SS i dag... Er det ikke bedre å sette krav om en type regulator som gjør at 10,5 er en 10,5... Speedpassion har nettopp kommet med en nå, de andre følger sikkert etter. Poenget er jo at 10,5T motorer har fått doblet KV ratingen sin pga ESC progam varen.

http://www.speedpassion.net/en/productDetails.asp?p=113

Det er jo ikke bilene (kit'et) som er dyre om man kjører RC... Det er jo alt det andre... Det er nå min mening.
    Asgeir Kinn 1979
    RRR - RB - 4PK

MatsNorway sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Oslo
    Alder
    26
    Meldinger
    736
    Takk!
    25
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Martin og Fabiz kommer nok til å gjøre noen tester og vil finne ut av hva som egner seg.
    Det mest ideelle hadde vært om 10,5T var bitte litt tregere en 9T varianten.

Da blir det i praksis spec esc/motor som du og fler ønsker MEN man kan droppe ned fra SS uten å måte kjøpe seg ny esc/motor kombo.

I starten syntes jeg det var litt hissige motorer og var furten fordi jeg ikke kunne kjøre med min TL-01 men det er borte nå.

Med nok power blir det ikke så viktig å ha mest. Husk disse skal gå med spec gummidekk av no slag.

spec bil like over tusingen er finfint.
    Sist endret av MatsNorway; 08-03-10 kl 21:04

extra sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Sted
    Grimstad
    Alder
    40
    Meldinger
    2,727
    Takk!
    40
    Downloads
    1
    Uploads
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fabiz Vis post
    Bra å høre positive tilbakemeldinger. Denne klassen er ment for at man skal ha det GØY, og ikke gå så sykt fort og banke rundetider.
    og jeg kommer selv til å kjøre det tenker jeg.

Fabiz
    Hmm, nok en klasse som allerede er på tur ut i periferien

Her skal der hamstres det ypperste av esc, lipo og motorer ser jeg. Smøre dekka osv. Dette liker nybegynnere som skal ha det gøy............
    Ikke fullt så posetiv jeg altså, he he....

Men hvis det ikke gjelds å komme først i mål, hva er poenget da?
    "Heisan, du har jo noen tøffe lykter, så deg gir vi 1. plassen, selv om du kjørte inn til 6. plass" Hilsen dommeren?????

TEAM ELEFUN *X-RAY XB9*NOVAROSSI*SAVOX*AKA TYRES*SPEKTRUM*RAPICON FUEL*

9. The Following 2 Users Say Thank You to extra For This Useful Post:

Fabiz sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Ski
    Alder
    19
    Meldinger
    8,517
    Takk!
    20
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Reglementet blir ganske annerledes enn det utkastet som først er lagt ut her. Ferdigspikret reglement blir lagt ut i løpet av morgendagen.

Fabiz
    Smallsize Hobbyland A/S

MatsNorway sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Oslo
    Alder
    26
    Meldinger
    736
    Takk!
    25
    Downloads
    0
    Uploads
    0
    Antar (håper) dekksmøring, dekkvarmere, carbon deler til en viss grad og disk hjul blir forbudt.

Extra:
    Klassen trenger ikke være statisk regler kan endres om de ikke fungerer eller annet skulle dukke opp.

Fabiz: få testa ut tingene skikkelig så dere blir sikre på hva som er rette veien å gå før dere slipper reglene.
    Sist endret av MatsNorway; 08-03-10 kl 21:04

Side 1 av 15 1234567891011 ... SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  
Annonse
Annonse
Advertisement
hosted by EasyISP.no